Rit 6 : Chaource – Avallon 90,0 Km Totaal : 524,1 Km

Om 11u vertrek ik uit Chaource. De koele kamer met airco heeft me deugd gedaan. Mijn optimisme smelt als ijs onder de zon wanneer ik de baan direct zie oplopen en dat voor de eerste 15 Km.

Ook het landschap doet niet al te zeer zijn best : had ik jullie al verteld dat er hier alleen maar uitgebreide graanvelden zijn ? cool Alleen enkele kathedralen van de landbouw (foto boven) onderbreken de eentonigheid van het landschap.

Ook de temperatuur loopt vlug op, maar hij is draaglijker dan gisteren door een stevige wind. Deze waait wel meestal in het nadeel frown.

Na Arthonnay duiken er enkele bossen op en stilaan begint de omgeving op onze Ardennen te lijken : stevige hellingen, nog meer bos en soms een meanderende rivier. Af en toe rijd ik door prachtige dorpjes als Lézinnes, Fresnes, Noyers (foto onder) en Sauvigny-le-Bois.

Rond 17u bereik ik het Hotel Avallon Vauban in Avallon. Een oud en zeer groot herenhuis met airco op de kamer. Dat is voor ons het belangrijkste.

Reisweg : Chaource, Villiers-le-Bois, Arthonnay, Maulnes, Cruzy-le-Chatel, Pimelle (stop), Lézinnes, Vireaux, Sambourg, Fresnes (stop), Noyers, Massangis, L’Isle sur Serein, Sauvigny-le-Bois en Avallon.

Rit 5 :Sezanne-Chaource 97,7 Km Totaal : 434,1 Km

Vol goede moed rond 11 u vertrokken in Sézanne (foto boven). Na een tiental Km verlaat ik de champagnestreek en passeer ik Fontaine Denis Nuisy (foto onder), het laatste dorp waar ik nog wijngaarden bespeur. Daarna gaat het op en neer door de graanvelden. Het is snikheet vandaag met temperaturen tot  35 °C. De hitte zal mijn grootste tegenstander worden de volgende dagen, vrees ik. En tussen die graanvelden is geen schaduw te vinden.

De laatste 15 Km van de rit is de hitte draaglijker door de bosrijke omgeving. Onderweg las ik regelmatig drinkstops in en geniet ik samen met Marina van de prachtige dorpjes. En zo arriveer ik rond 17 u in Chaource, waar we een kamer met airco huren in Hotel La Cadusia voor 75 euro per overnachting.

Om de ca 90 Km een kamer vinden is geen sinecure. En nu we er graag airco bij willen , wordt het er niet eenvoudiger op. En ik probeer, zoals vandaag, zo veel als mogelijk de landelijke wegen te volgen.

Reisweg : Sézanne, Saudoy, Fontaine Denis Nuisy, Marcilly sur Seine, Romilly, Marigny, Prunay-Belleville, Bucey en Othe, Vauchassis, Javernant, Jeugny,Chaource. Vanaf Vauchassis wordt de omgeving bosrijker.

Rit 4 : Reims – Sézanne 82,3 Km Totaal : 336,4 Km

Vannacht heerlijk geslapen. We verwachtten een lawaaierige nacht zo vlak naast het station van Reims maar niets was minder waar.

Voor het eerst vertrek ik onder een stralend zonnetje . Nadat ik de heksenketel van de stad Reims heb verlaten, is het zalig rijden tussen de druivelaars van de Champagne-streek. Dat die champagnemakers geen sukkelaars zijn, kun je zien aan de prachtige wijnkastelen en – domeinen die de revue passeren.

Mijn eerste stop is dan ook bij het kasteel van Louvois (foto boven).

De temperatuur om te fietsen is ideaal vandaag, ongeveer 25 °C. Ook het zachte briesje is welgekomen. Sommige grote wegen blijven wel zeer druk bereden, alleen de laatste 40 Km rijd ik langs haast verlaten wegen en gezellige en bloemrijke dorpjes. Eén van die dorpjes is Broussy-le-Grand (foto onder). Daar houden we onze dagelijkse picknick.

Rond 17u20 aangekomen in het dorp Sézanne. We slapen er in appartement Le Lido voor 75 euro per nacht. Een heerlijk gerestaureerde schuur : origineel, gezellig en modern (foto).

Reisweg : Reims, Cormontreuil, Louvois, Avize, Vertus, Coligny, Aulnizeux, Bannes, Broussy-le-Grand, Allemant, Sézanne. Vanaf Coligny was het zeer rustig op de baan.

RIT 3 : Signy L’Abbaye – Reims 68,9 Km Totaal :254,1 Km

Eindelijk wat zon bij het vertrek rond 10 u. Omdat de derde dag altijd mijn zwart beest is en de rit van gisteren nog in mijn knoken zit, besluit ik er een kort ritje van te maken. Ik probeer ook de geijkte en drukke hoofdwegen te mijden, na de slechte ervaringen van gisteren. Het was een echte verademing.

Ik was direct wakker : na 500 m kreeg ik al een stevige helling voorgeschoteld van bijna 4 Km. Daarna verliep de rit voorspoedig. Omdat we pas om 15 uur in het appartement mochten, moesten Marina, die mijn materiaalmeester speelt, en ik wel een lange tussenstop nemen aan een pithoresk kerkje te Asfeld (foto).

Om het appartement in het centrum van Reims te vinden, moest ik nog het drukke verkeer verteren in de stad. We overnachten in Aparthotel Residhome vlak naast het station van Reims. We betalen 80 euro voor één nacht in een modern appartement.

We slenteren wat door de stad en brengen een bezoekje aan de kathedraal. Die stond er natuurlijk weer ingepakt bij : vandaar de foto van de maquette.

Reisweg : Signy L’Abbaye, Grandchamp, Herbigny,Ecly,Chateau-Porcien,Asfeld,Bourgogne,Betheny,Reims.

RIT 2 :Waulsort – Signy L’ Abbaye 82,4 Km

Na een stevig ontbijt vol goede moed  onder een zwaar bewolkte hemel vertrokken langs de Maas tot in Givet (2 foto’s). Viel dat even tegen. De ganse dag ingebeukt tegen een wind van 4 Beaufort. En koud dat het was. Daar kwamen nog enkele kuitenbijters van beklimmingen bij en deze mens was bekaf bij aankomst.

Onderweg was het zeer druk en, vond ik, gevaarlijk om te fietsen : vooral de vrachtwagens scheren rakelings aan duizelingwekkende snelheden langs je door. Morgen andere wegen opzoeken !

Gelukkig valt de kamer in Signy- L’Abbaye zeer goed mee. We huren in Auberge L’Abbaye een kamer voor 75 euro.

Reisweg : Waulsort, Givet, Fumay, Revin, Les Mazures, Signy L’Abbaye.

Rit 1 :Waanrode – Waulsort 102,7 Km

Na een erbarmelijke voorbereiding door het slechte weer en enkele lichamelijke ongemakken, ben ik vandaag rond 15u , tegen beter weten in, met de fiets vertrokken richting Relleu, in de buurt van Benidorm.

Reisweg : langs Hoeleden, Sint-Margriet Houtem en Tienen tot in Hoegaarden. Daar het fietspad (RAVEL 2) op over Jodoigne en Eghezée tot in Namur. Even uitblazen in de schaduw van de citadel te Namur (foto). Daarna naast de Maas tot Dinant waar je aan de brug over de citadel duidelijk ziet dat dit de stad van Adolphe Sax is. Nog even de Maas blijven volgen tot in Waulsort.

We verblijven in de B&B Windsor, waar we een kamer huren met ontbijt en Jacuzzi èn met zicht op de groene heuvels langs de Maas voor 80 euro. De eigenaar spreekt Nederlands, is zeer vriendelijk en behulpzaam.

Ljubljana – Torino

Na een zalige nacht in Vila Ema trekken we richting Italië. We rijden naar Nova Gorica en genieten nog eens van het prachtige land dat Slovenië is. Even voorbij Nova Gorica steken we de Sloveens – Italiaanse grens over en verlaten we de Balkan. Tijd om onze reis even te overschouwen.

We hebben zeer mooie plaatsen bezocht en uiterst vriendelijke en dankbare mensen ontmoet. Dankbaar omdat we de moeite hadden gedaan bij hen te logeren en hun land te vereren met een bezoek. Vooral de Macedoniërs, de Bosniërs en de Albanezen drukten ons op het hart hun land te promoten bij vrienden en kennissen. Bij deze.

We hebben ook grote armoede gezien. Mensen die onder de blote hemel slapen met hun hele gezin, babies incluis. Vooral in Albanië en Bosnië troffen we vele, vooral bejaarde, bedelaars aan die smeekten om een aalmoes.

Ik overloop even de markantste feiten per land.

Servië is het minst geliefde land in de regio. Vooral in Macedonië en Montenegro waren de mensen niet te spreken over deze buren.

Macedonie heeft ons qua schoonheid en netheid verbaasd. Skopje was een voltreffer. We zagen er ook geen bedelaars in de straten. En de Diesel kostte er minder dan 1 Euro. We moeten nog de zeer vriendelijke politieagent vermelden die  de Russische Ambassade vlak over ons appartement bewaakte. Hij deed dat in wachtbeurten van 8 uur. Zittend in of naast zijn hokje, dat kleiner dan 1 m² groot was.  Hij hield een oogje in het zeil zodat we onze auto, die naast zijn hokje geparkeerd stond, met een gerust gevoel konden achterlaten. Hij was zo blij om met ons een praatje te kunnen slaan in behoorlijk Engels. Hij was van opleiding pedagoog en misschien daarom klikte het. Hij was zelfs rouwig bij ons vertrek.

Griekenland was het land in crisis en dat voelde je. Ook onze gastheer kloeg over het feit dat de mensen amper genoeg geld hadden om te eten. Gelukkig had hij de huur van zijn appartementen om zich wat meer te kunnen permitteren. Maar de Griekse toeristen die bij hem huurden, zeiden hun huur één voor één af. We waren nog zijn enige huurders. In de straten van Athene kwamen we de eerste bedelaars en junkies tegen die berooid over straat liepen en hun eten in vuilnisbakken zochten. Een ander feit is dat de Grieken echte cowboys op de weg zijn. Snelheidsbeperkingen en zich houden aan de verkeersregels staan niet in hun woordenboek ( misschien omdat het zo moeilijk te lezen valt met al die rare letters Knipogen ).

En dan was er Albanië. We hadden een echt Wilde Westen verwacht maar kregen toch een land te zien dat snel verwestert en tuk is op alles wat Amerikaans is. De straat waarin we logeerden heette de Rruga Bill Klinton, ze grensde aan de Rruga Abraham Linkoln en de Rruga Teodor Ruzvelt. Je hebt nu wel een land van uitersten. Aan de ene kant een elite die zich wel wat luxe kan permitteren. Onze huisbaas bijvoorbeeld, 26 jaar oud, bezat een nieuwe BMW. Aan de andere kant krioelde het van de bedelaars en mensen die leefden van de straat en onder de blote hemel. Wat ons ook opviel waren de honderden Mercedessen in het straatbeeld. Elke derde auto was een Mercedes : van de allernieuwste modellen tot deze die 40 jaar en ouder waren. Een beetje Wilde Westen was het wel : sommige mensen liepen er gewapend rond en je kon er niet naast de sheriffs kijken. Honderden politiepatrouilles lopen er rond in het ganse land. Ze houden willekeurig auto ‘s  tegen, meestal Mercedessen.

Over Montenegro kan ik kort zijn : een mooi land met niet al te beste wegen waar de lokale munteenheid de Euro is.

Bosnië heeft ons ook verbaasd : door zijn schoonheid, zijn vriendelijke mensen en het feit dat sla er zo goed als onvindbaar is. Ook het wegennet lag er uitstekend bij en de automobilisten gedroegen zich strikt naar de regels. Het leven kabbelt er verder op het tempo van de jaren 60. Het deed me wegdromen naar mijn jeugd. Mensen die ’s avonds met mekaar een babbeltje slaan in hun voortuin. Vrouwen met een doek op het hoofd die door de straat wandelen en iedereen een goedenavond toeroepen. Oude mannen die met een kruiwagen, hier met ijzeren wiel, voorbijkomen. Veel afgeleefde fietsen in het straatbeeld en zelf in elkaar geknutselde bromfietsen, zelfs met een laadbak voorop. Straten met open riolen, stoffig en onverhard. Eén groot nadeel heeft het land : het eindeloze aanschuiven aan de grensposten. Ze maken het de toerist wel zeer moeilijk om het land te betreden, terwijl de toeristische borden langs de wegen zeer verzorgd en uitnodigend de modale vakantieganger  trachten te lokken naar de vele mooie plaatsjes in het land. Ook snelwegen zijn nog een rariteit in het land.

Over Slovenië kan ik ook kort zijn. Oostenrijk in het klein zowel qua gebouwen als mentaliteit. Wel al een stuk duurder dan de andere Balkanlanden.

De vele grensovergangen en de lange wachttijden aan sommigen daarvan katapulteerden ons ook een paar decennia terug. Ook de verschillende munteenheden waren een bijkomende moeilijkheid. Men aanvaardde wel overal Euro’s maar dan bleek alles ineens 50% duurder. Alleen in Bosnië was betalen met Euro goedkoper dan in de eigen Mark.

Vandaag arriveerden we op ons nieuwe logeeradres in de buurt van Verona. Bleek ons appartement dubbelgeboekt. Vermits we als laatsten aankwamen, konden we op zoek naar een nieuw onderkomen. We besloten door te reizen tot Torino, waar we nu verblijven in het Blu Hotel. De overnachting met ontbijt kost ons 88 Euro.

We zetten de volgende dagen onze reis verder en overnachten nog in Marseille en Barcelona om alzo Relleu, in de buurt van Benidorm, te bereiken. Daar gaan we nog enkele weken uitblazen in onze second home.

http://nussbaum.be/ALTAVISTA/

Banja Luka – Ljubljana

We verlaten zo vlug mogelijk onze sauna in Banja Luka. Eerst hebben we een stuk betalende snelweg die ons omgerekend 1 Euro kost. Even voor de grens tanken we de auto vol. De Diesel staat hier 1,97 Bam ( één Euro ) geprijsd. We zijn al bevreesd voor de grensovergang, maar deze verloopt zeer vlot.

In Kroatie rijden we langs Zagreb tot de grens met Slovenië over een betalende snelweg : totaal iets minder dan 6 Euro tol. Voor de grens schaffen we een 7-dagen snelwegvignet voor Slovenië aan : 15 Euro. Ook deze grensovergang verloopt zonder noemenswaardige problemen. We zijn nu terug in de Eurozone en dat voelt als thuis.

Om 14 uur bereiken we ons nieuwe verblijf : Vila Ema in Ljubljana. Zeer netjes, echte airco, ruim, aparte slaapkamer en zeer vriendelijke gastvrouw. We krijgen een zeer degelijke info over Ljubljana. Even naar de Tour kijken.  Marina doet een schoonheidsslaapje.

We rijden met de wagen tot hartje stad en parkeren ondergronds naast de Drakenbrug.

Onze wandeling kan beginnen. Ljubljana is de stad van de bruggen : er zijn 4 belangrijke. De Drakenbrug of Zmajski Most, de Schoenmakersbrug of Cevljarski Most, de Slagersbrug of Mesarski Most en de belangrijkste : de Tromostovje. Deze laatste is een brug die uit drie delen bestaat. Foto ’s bruggen :

Zmajski Most

Cevljarski Most

Mesarski Most

Tromostovje

We passeren op onze tocht de Centrale markt met zijn zuilengalerij en komen zo op het belangrijke Presernov Plein terecht (foto).

We zetten onze tocht verder langs de de Neboticnic ( een oude wolkenkrabber), de Nationale Galerij, het Nationaal museum, het Parlement, het Congresplein, de Universiteit en de Bibliotheek. We steken de Ljubljanica rivier over en komen voorbij de Town Hall en de Kathedraal. Op het Krekop Trg nemen we de kabelcabine voor 4 Euro per persoon naar het Ljubljanski Grad ( foto ).

Dit fort regeert over de stad. De eerste overblijfselen, hier gevonden, dateren van 5.000 jaar geleden. Het fort is mooi gerestaureerd en van op de grote toren heb je een prachtig uitzicht over de stad en zijn ruime omgeving.

Moe en voldaan keren we terug naar ons appartement waar we onszelf een koude schotel maken. En dat smaakt bij zo’n hitte. Want de temperatuur op de Balkan geraakt maar niet onder de 35°C.

Sarajevo – Banja Luka

Vandaag wordt de laatste dag in Bosnië – Herzegovina. Het land blijft me verbazen. Zeer goed verzorgde wegen, rustige mensen op de baan, zeer weinig vrachtvervoer langs de nationale wegen en geen files. We nemen het enige stukje autosnelweg  tussen Sarajevo en Zenica. We betalen er 5,50 BAM ( Bosnische Mark) voor, omgerekend 2,70 Euro. Iets voor Zenica verlaten we de autoweg richting Jajce.

In Jajce vinden we een spectaculaire waterval : een mini-Niagara Falls (foto’s).

Voor we naar ons optrekje toestomen, want het blijft hier uiterst warm, brengen we een blitzbezoekje aan Banja Luka, de hoofdstad van de noordelijke Servische deelrepubliek. Ze heten het hier REPUBLICA SRPSKA.

We parkeren in een ondergrondse garage om de auto een beetje koel te kunnen houden. We begeven ons naar de Saborni Hram Hrista Spasitelja moskee. Het is een tamelijk grote moskee met gouden koepels (foto).

We wandelen voorbij het Presidentieel Paleis naar de iets verderop gelegen Basilica Bonaventura. Een zeer moderne kerk met een klokkentoren in de vorm van een giraffenkop, dat vinden wij althans (foto).

Aan de andere zijde van de brede laan staat het Partizanen monument (foto).

Nu nog naar ons logeeradres 4 Km verderop. Apartmani Trojka ligt op een heuvel met uitzicht op de stad Banja Luca. We betalen 30 Euro voor een overnachting. Het is een ruim modern appartement met airco :maar op de Balkan betekent airco wel eens een gewone luchtblazer, en niet eens koude lucht. Dus bij het opstellen van deze blog, zit ik te zweten als een rund.

Mostar – Sarajevo

Bosnië – Herzegovina is een zeer mooi land. Diep uitgesneden rivierbeddingen afgebakend met enorme rotsmassa ‘s. Een hooggebergte met grootse landschappen.

We volgen een groot deel van vandaag de rivier Neretva en passeren plaatsjes als Ostrozac en Konjic (foto).

                                  Konjic

                                  Ostrozac

We kunnen rustig vorderen : vandaag en morgen staan er geen vervelende grenscontroles op het programma.

Na een dikke 2 uur rijden staan we al in het centrum van Sarajevo. We huren voor 95 Euro bij Apartments Casa United. De beloofde keuken is niet aanwezig en vandaag wordt het Suikerfeest gevierd bij de Moslims. Gevolg : op enkele souvenierkraampjes in het oude stadsgedeelte na, is zo goed als alles  hier gesloten.

Ons bezoek aan de stad starten we bij de Kunstacademie, een prachtig gebouw (foto).

We zetten onze tocht verder langs de Miljacka -rivier tot aan het Austrija Trg. Op het plein werd de aartshertog van Oostenrijk Frans Ferdinand op 28 juni 1914 doodgeschoten door een Servisch nationalist. Het was de aanleiding tot de Eerste Wereldoorlog. Terug de Miljacka over langs de Latinska Cuprija (foto).

We volgen de oever van de rivier naar het oosten en belanden zo bij de Nationale Bibliotheek, het vroegere stadhuis (foto).

Langs het Duivenplein ( Sebilj ) en de Bazaar komen we in de Ferhadjia terecht. Dit is normaal de levendige winkelstraat van de stad. Levendig en druk is ze nu ook, maar de winkels zijn bijna allemaal gesloten. We stappen nog voorbij de Heilig Hart Kathedraal waar op de voordeur de foto van onze aartsbisschop Leonard prijkt : je komt ook overal Belgen tegen .

Overal in de stad zie je nog de gevolgen van de recente oorlog tegen de Serviërs ( 1992-1995 ). Kogelinslagen sieren nog vele gevels. In het Veliki  Park staat een monument ter nagedachtenis aan de gesneuvelde kinderen van Sarajevo : 5 kleine zuilen vermelden de namen. Het zijn er honderden. Ook het beeld van de Roepende Vader vind je in dit park. De vader roept  zijn kinderen om zich over te geven aan de Serviërs die beloofd hebben hen niets te doen. Enkele dagen later worden ze allen dood teruggevonden. Vermoord door Servische kogels (foto).

We besluiten de dag met een etentje bij Mc Donalds : de eerste frieten in twee weken en dat smaakt.